maanantai 9. syyskuuta 2013

moiii!! nyt sitten vähän tutustutaan jarruihin :) elikkäs jarrun osia ja muuta jarruihin liittyvää :)




juu elikkäs tuo valkoinen säiliö tuossa on nimensä mukaan jarrunestesäiliö. ja tuo musta paksu letku on jarrutehostimen alipaineletku. ja nuo pienet mustat kovannäköiset putket ovat jarruputket.ja tuo harmaa jarrunestesäiliön alla on jarrupääsylinteri. ja tuolla takana tuo pyöreä musta on jarrutehostin.

elikkäs tuossa missä lukee toyota niin se on jarrusatula. ja siinä sen yläpuolella on jarrusylinteri. tuo pyöreä levy on jarrulevy. ja tuolla takana näkyy musta paksu letku joka on jarruletku.


tuolla vasemmassa reunassa näkyy levy se on jarrupala. ja tämä koko höskä on rumpujarru.



tässä tuo johto joka tulee kiinni tollaiseen rautaan on pyörännopeustunnistin.


tuolla yläällä näkyy kaksi johtorykelmää niitten nimi on pyörännopeustunnistimen anturat. ja tuolla näkyy tuollainen hammaratas jonka nimi on hammaskehä.


tässä tuo paksu letku on seisontajarrunvaijeri.

tässä on sitten jarrunesteiden eroja.
                                                     
Kiehumispistearvot
Kiehumispiste (kuiva)Kiehumispiste (märkä)
DOT 3205°C (401°F)140°C (284°F)
DOT 4230°C (446°F)155°C (311°F)
DOT 5260°C (500°F)180°C (356°F)
DOT 5.1270°C (518°F)191°C (375°F)

                                       
elikkäs kun painetaan jarrua voima siirtyy pääsylinteriin siitä mäntään ja mänän liike saa jarrunesteessä paineen joka vaikuttaa putkistossa ja siitä sitten paine vaikuttaa etupyörässä olevaan työsylinterin mäntiin ja tämä voima aiheuttaa pyörässä kiinteästi olevaan jarrulevyyn jarruttavan kitkavoiman. sama nestepaine vaikuttaa takana oleviin rumpujarrun työsylinterin mäntien jotka työntävät jarrukenkiä ja niissä olevia jarruhihnoja jarrurumpuun.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti