maanantai 30. syyskuuta 2013

heissan! 
tänään on sitten vuorossa aune-ehtoja.

* korjaamon velvollisuudet:
-suorittaa työ ammatillisesti ja huolellisesti

-noudattaa kyseisen automallin valmistajan laatimia huolto- ja korjausohjeita

-varaosien ja tarvikkeiden pitää olla alkuperäisiä TAI laadultaan niitä vastaavia

- korjaamo voi keltäytyä käyttämästä asiakkaan tuomia varaosia

-korjaamo ottaa vastaan vaan sellaisia korjauksia mihin on pätevyys

- korjaamo ilmoittaa selkeällä tavalla erikoisosaamisestaan ja valtuuksistaan

-korjaamo voi teettää työtilaukset alihankintana

-pyrkii tekemään asiakkaalle halvan ratkaisun

-jos korjausta ei pysty tai ei ole rahallisesti järkeä tehdä on ilmoitettava asiakkaalle

 *työtilaukset:

-työtilaus tehdään kirjallisena ja asiakkaalle pitää myös antaa siitä kirjallinen kopio

-asiakkaan tulee ilmoittaa työtilausta tehdessään aikaisemmat korjaukset ja korjausyritykset

-jos työtilausta muutetaan täytyy muutokset lähettää asiakkaalle vahvistukseksi

-asiakas voi halutessaan perua työtilauksen ennen työn aloittamista tai työn aikana, jolloin korjaamo voi periä ennen peruutusta tehdyistä töistä kuten käyttämistään tai tilattua työtä varten erityisesti hankkimistaan varaosistasekä tarvikkeistaan

-korjaamon perimä hinta ei siltikään saa ylittää tilatun korjauksen hintaa

*vastuu ajoverosta ( autoverolain4 § 5 )
-Korjaamo ei ota vastaan ajoneuvon uudelleen verottamiseen mahdollisesti johtavaa korjaustyötä, ellei työntilaajana ole ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja

-Korjaamon pitää ilmoittaa ajoneuvon omistajalle ennen korjaustyön aloittamista tai jatkamista, mikäli ajoneuvon osien vaihtamisesta voi korjaamon käsityksen mukaan seurata ajoneuvon uudelleen verottaminen

-Jos ajoneuvoon vaihdetaan korjauksen yhteydessä ajoneuvon omistajan tilauksesta niin paljon osia, että ajoneuvo joudutaan näiden toimenpiteiden johdosta verottamaan uudelleen verovelvollinen on korjauksen tilannut ajoneuvon omistaja

*hintatiedot:
-korjaamon hinnoitteluperusteet ovat näkyvillä korjaamon asiakastiloissa

-ilmoitettu hinta voi olla hinta-arvio, enimmäishinta tai kiinteä hinta

-jos muuta ei sovita hinta koskee koko korjaustyötä siinä käytettyine varaosineen ja tarvikkeineen

-HINTA-ARVIOTA EI SAA YLITTÄÄ ENEMMÄLLÄ KUIN 15 PROSENTILLA

-hinta-arvio on voimassa 1 kuukauden, ellei muuta sovita

-hinta-arvio ei sido korjaamoa, jos työkohdetta tutkittaessa ilmenee tarvetta korjaustoimiin, joita ei työn vastaanottamisessa ole voitu ennustaa. tälläisessa tapauksessa korjaamon tulee ilmoittaa siitä asiakkaalle

-jos korjaukselle on sovittu enimmäishinta, sitä ei saa ylittää

-kiinteää hintaa korjaamo ei saa ylittä ellei asiakas anna lupaa muulloin kun tehdessä lisätöitä

-Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja alihankintatöistä sekä muista työtilaukseen liittyvistä tarpeellisista toimista

-laskussa eritellään varaosat, tarvikkeet ja kustannuksia aiheuttaneet toimet

*lisätyöt:
-jos korjausta suorittaessa ilmenee tarvetta tehdä työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, korjaamon pitää saada lupa asiakkaalta

-asiakkaalle pitää ilmoitta lisätöiden lykkämisen vaarat esimerkiksi onko se asiakkaalle terveydellisesti tai omaisuudellisesti vaarallista

-jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa korjaamo saa tehdä vain vähäisiä ja tarpeellisia lisätöitä, joiden kustannukset saavat olla enintään 100€

*maksuehdot:
-maksu maksetaan käteisenä työkohteen luovutettaessa.

-korjaamo voi kieltäytyä antamasta työkohdetta asiakkaalle, jollei tämä maksa korjausmaksua luovutuksen yhteydessä

-asiakkaalla on oikeus pidättäytyä maksamasta virheellisesti suoritetusta korjauksesta

-asiakas ei kuitenkaan voi pidättää suurempaa rahamäärää kuin mitä hänellä virheen johdosta on oikeus

*vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset
-Vakuutusyhtiön laskuun tehtävissä korjauksissa työtilaus laaditaan korjaamon ja asiakkaan välillä, ellei muuta sovita

-ajoneuvoon tehdään vahinkotarkastus vaurioiden jakorvaustavan määrittämiseksi


-saatuaan laskutusluvan vakuutusyhtiöltä korjaamo laskuttaa korjauskustannukset asiakkaan sijaan suoraan vakuutusyhtiöltä

*työn valmistuminen
-työ tehdään sovitussa ajassa

-mikäli työtä ei saada tehtyä sovitussa ajassa täytyy asiakkaalle ilmoittaa että työ viivästyy

*työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen
-työn kohde vastaanotetaan ja luovutetaan korjaamon aukiolo aikojen mukaisesti

-korjaamo vastaa siitä että työkohdetta säilytetään huolellisesti

-korjaamo vastaa työkohteen katoamisesta tai vahingoittumisesta

-korjaamo EI vastaa ajoneuvoon jätetyistä irtaimista esineistä ellei erikseen ole sovittu

Korjaamon säilytysvastuu lakkaa neljän vuorokauden kuluessa siitä ajankohdasta lukien, kun korjaamo on ilmoittanut asiakkaalle työn valmistumisesta. korjaamolla on tällöin oikeus siirtää ajoneuvo korjaamoalueen ulkokuolelle, mutta asiakkaalle PITÄÄ ilmoitta siirrosta viimeistään siirtoa edeltävänä päivänä

- Jos korjaamo säilyttää ajoneuvoa korjaamoalueella edellä mainitun neljän vuorokauden jälkeen, sillä on oikeus periä säilytysajalta korvausta, ja tämä säilytysmaksu on näkyvillä asiakastiloissa

*takuu
- Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, antaa korjaamo työstään takuun, joka on voimassa työn valmistumispäivästä lukien kuusi kuukautta tai 15.000 kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan. takuu koskee myös alihankkijan työtä

-takuu ei kata sääntöjä eikä työkohteen normaalia kulumista

-takuu EI myöskään TAKAA asiakkaan ostamia varaosia niiden asentamista lukuunottamatta

- Takuu ei ole voimassa, jos korjaamo saattaa todennäköiseksi, että virhe johtuu asiakkaan puolella olevasta syystä, kuten ajoneuvon tai muun työnkohteen vääränlaisesta käsittelystä, tapaturmasta tai ulkopuolisen aiheuttamasta vauriosta, taikka siitä, että asiakas on laiminlyönyt ajoneuvon asianmukaisen hoidon ja huoltamisen.

- takuu ehdoilla EI rajoiteta asiakkaalle kuluttajasuojalain mukaan kuuluvaa oikeuta vedota korjauksessa olevaan virheeseen

*maalaustakuun ehdot
Maalaustyön takuu on voimassa 12 kuukautta 

-maalaustakuu ei kata vaurioita, jotka johtuvat:
 >  ulkoisista vahingoista, kuten esim. kiveniskuista, ilman epäpuhtauksista tai muista vastaavista syistä
 >korin osien liitoskohtien välistä alkaneesta ruostumisesta, jota ei ole liitoskohtia avaamatta mahdollista todeta
 > ajoneuvon osiin aikaisemmin tehdyistä korjaus- ja maalaustöistä, jotka on tehty sellaisia menetelmiä käyttäen, jotka ovat vahingoittaneet maalausta ja joita ei maalauksen aikana ole voitu havaita

-korjaamo voi rajoittaa:
 > takuuta maalauksissa, joissa asiakas on tehnyt pohjustustyöt, toimittanut omat maalausmateriaalit tai asettanut maalaamolle tämän normaaleista työmenetelmistä poikkeavia vaatimuksia
 > takuuta maalauksissa pintoihin, joissa on ruoste- tai muita vastaavia syöpymisvaurioita
 > takuuta maalauksissa pintoihin, joissa on ruoste- tai muita vastaavia syöpymisvaurioita

*virheilmoitus ja virheen korjaaminen
 - Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle havaitsemastaan virheestä ja vaatia virheen oikaisua kohtuullisen ajan kuluessa  

- Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle havaitsemastaan virheestä ja vaatia virheen oikaisua kohtuullisen ajan kuluessa

- Virheen korjaamisen tulee tapahtua kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas ilmoitti virheestä

- Korjaamo ei korvaa toisessa korjaamossa tehtyä työtä

- Korjaamo ei ole velvollinen korjaamaan virhettä, jos siitä aiheutuisi sille virheeseen nähden kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa

Jollei virhettä voida korjata tai sitä ei tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas ilmoitti virheestä, on asiakkaalla oikeus saada hinnanalennusta tai virhe korjautetuksi muualla työn suorittaneen korjaamon kustannuksella

*Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta  
-Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta  kuluttaja-asiakkaalla on oikeus vaatia korvasta virheen tai viivästymisen aiheuttamasta välittömästä vahingosta

- Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksen aiheuttamista vahingosta, jos viivästys aiheutuu korjaamosta riippumattomasta syystä kuten työnseisauksesta, veden ja energian jakelun katkeamisesta, varaosien hankinnan vaikeutumisesta tai muusta korjaamon vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä

- Asiakkaan pitää ilmoittaa viivästys- tai virhetilanteen ilmetessä korjaamolle, onko hänellä auton käyttötarvetta sinä aikana, kun ajoneuvon käyttö estyy korjaamolla olon vuoksi. Ellei tällaista ilmoitusta tehdä, asiakkaalla ei ole oikeutta korvauksen ajoneuvon käytön estymisen johdosta

- Asiakkaan pitää ilmoittaa viivästys- tai virhetilanteen ilmetessä korjaamolle, onko hänellä auton käyttötarvetta sinä aikana, kun ajoneuvon käyttö estyy korjaamolla olon vuoksi. Ellei tällaista ilmoitusta tehdä, asiakkaalla ei ole oikeutta korvauksen ajoneuvon käytön estymisen johdosta

*Erimielisyyksien ratkaiseminen       
- Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Jos erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne voidaan nostaa myös kuluttajan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti