maanantai 5. lokakuuta 2015

Relekytkennän vianhaku: 


Toiminta: 

Rele on sähköisesti toimiva kytkin, jonka toiminta perustuu sähkömagneettiin. Releellä ohjataan erillisen ohjausvirran avulla suurempia jännitteitä ja sähkövirtoja. Kun releen käämiin kytketään virta, se synnyttää magneettikentän, joka vetää releen liikkuvan kärjen kiinni paikallaan olevaan kontaktiin tai irroittaa sen siitä. Kun releeltä katkaistaan ohjausjännite, kärki palaa jousivoimalla ns. lepoasentoon. 

Vianhaku: 

Jos releestä ei kuulu naksahdusta kun esim. lisävalot laittaa päälle, voi epäillä, että rele on rikki. Otetaan rele kokonaan irti ja kokeillaan toimiiko se. Releessä on navat 30, 85, 86, 87. Laitetaan napaan 85 jännite, ja napaa 86 maadotus. Jos rele ei naksahda vieläkään niin silloin se on todennäköisesti rikki. 

Vastusmittarilla mitattaessa toinen laitetaan napaan 85 ja toinen napaan 86, jos mittari näyttää vastusta niin silloin rele on rikki. Jos mittarissa ei näy vastusta niin silloin releessä ei ole vikaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti